figurka MB

Renowacje

Kapliczka w Rykach

We współpracy z Gminą Ryki zajęliśmy się renowacją pomnika upamiętniającego Bitwę Warszawską, zwaną Cudem nad Wisłą, który zlokalizowany jest przy ulicy Szkolnej w Rykach. Pomnik ten odsłonięty został w 1930 roku w 10 rocznicę pamiętnej bitwy. Pomnik wymagał gruntownych napraw, w tym wypełnienia powstałych pęknięć i stabilizacji wieńczącego krzyża. Wszystkie prace wykonane zostały zgodnie ze sztuką konserwatorską.

Cud nad Wisłą to bitwa stoczona w dniach 13–25 sierpnia 1920 w czasie wojny polsko-bolszewickiej. Zadecydowała ona o zachowaniu niepodległości przez Polskę oraz przekreśliła plany inwazji komunizmu na Europę Zachodnią. Czy wiecie, że jednym z najistotniejszych wydarzeń Bitwy Warszawskiej był tzw. manewr znad Wieprza, przeprowadzony przez Naczelnego Wodza Józefa Piłsudskiego? Kontruderzenie rozpoczęło się 16 sierpnia 1920 roku i polegało na przełamaniu frontu pod Kockiem i Cycowem. Następnie wojska polskie uderzyły na tyły wojsk sowieckich, które atakowały Warszawę. Działania Wojsk Polskich wymusiły cofanie się Armii Czerwonej na wschód, która ponosiła wówczas wielkie straty.

kapliczka-w-rykach-0
kapliczka-w-rykach-1
kapliczka-w-rykach-3
kapliczka-w-rykach-2
kapliczka-w-rykach-4

Kapliczka w Kącku

Jedną z prac stricte konserwatorskich jaką mieliśmy okazję wykonać była renowacja i konserwacja figury Matki Boskiej z kapliczki w Kącku, niedaleko Wiązownej. Kapliczka wybudowana została w 1947 roku jako wotum dziękczynne. Prace rozpoczęliśmy od oczyszczenia rzeźby z kurzu i brudu, by następnie wykonać odkrywki polichromii, aby określić barwy pierwotnie użytych farb. Kolejny krok jaki wykonaliśmy to usuwanie nawarstwień z wtórnych farb, których było od dwóch do trzech w zależności od miejsca występowania. Po całkowitym oczyszczeniu zostały wykonane drobne uzupełnienia z użyciem zaprawy mineralno-akrylowej, a następnie rekonstrukcje kolorystyczne przy użyciu farb akrylowych na podstawie wcześniej wykonanych odkrywek kolorystycznych. W wielu miejscach gips uległ zwietrzeniu ze względu na popękanie wtórnych farb olejnych, którymi była pomalowana figura, a w konsekwencji dostanie się tam wilgoci, która działa destrukcyjnie. Niestety jest to koszt używania źle dobranych materiałów i pracy niekonserwatorskiej. Po naszej pracy obiekt wreszcie jest odpowiednio zabezpieczony na przyszłość i ponownie wygląda jak nowy!  Czekamy również na decyzję Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków na decyzję o wpisie do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków.

kapliczka-w-kacku-1
kapliczka-w-kacku-0
kapliczka-w-kacku-2
kapliczka-w-kacku-3
kapliczka-w-kacku-4

Obrazy Srokomla

Jest nam niezmiernie miło poinformować Was, iż nasza fundacja zajęła się przygotowaniem programów prac konserwatorskich dla dwóch XVIII-wiecznych obrazów. Pierwszy z nich to obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem autorstwa Josephusa Reicana z 1797 roku, a drugi to przestawienie Świętego Stanisława Biskupa z końca XVIII wieku, nieznanego autora. Uzyskaliśmy niezbędne pozwolenia Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków i przystąpiliśmy do prac konserwatorskich.

obraz-serokomla-0
obraz-serokomla-1

Renowacja Grobu Bolesława Roi

Działalność Fundacji polega również na współpracy z instytucjami państwowymi, między innymi z Instytutem Pamięci Narodowej. W ramach zadania przygotowaliśmy program prac konserwatorskich oraz złożyliśmy wniosek o dofinasowanie prac konserwatorskich przy Grobie Bolesława Roi na Powązkach Wojskowych w Warszawie. Wszelkie formalności zostały zaakceptowane.
Prace przy obiekcie zaczęto od usunięcia ziemi z niszy nagrobka, a następnie oczyszczania jego powierzchni. Wykorzystano w tym celu czyszczenie strumieniowe z użyciem zimnej wody, a także metody mechaniczne jak szczotkowanie. Kolejnym krokiem było usunięcie zwietrzałej zaprawy i brudu z pęknięć i ubytków w obiekcie, a także starej fugi między tablicą inskrypcyjną a podstawą nagrobka. W celu uszczelnienia największych rys i szczelin wykorzystano gotową masę iniekcyjną. Po związaniu preparatu zaczęto uzupełniać ubytki gotowymi zaprawami, wymieszanymi z wypełniaczem kwarcowym i wybranymi pigmentami. Po wysezonowaniu zapraw wykonano unifikację kolorystyczną przy użyciu dedykowanych farb silikatowych. Następnie pomalowano na nowo litery na tablicy inskrypcyjnej, w celu uczytelnienia treści inskrypcji. Kolejnym krokiem była hydrofobizacja obiektu dla zminimalizowania działania zmiennych warunków atmosferycznych. Ostatnim krokiem było ponowne wsypanie ziemi w niszę nagrobkową, położenie geowłókniny dla ograniczenia rozrostu chwastów i zasadzenie kilku grządek barwinka. Całość przysypano grysem kamiennym, poprawiając tym samym odbiór estetyczny.

renowacja-grobu-boleslaw-roi-0
renowacja-grobu-boleslaw-roi-1
renowacja-grobu-boleslaw-roi-2
renowacja-grobu-boleslaw-roi-3
renowacja-grobu-boleslaw-roi-4
renowacja-grobu-boleslaw-roi-5
renowacja-grobu-boleslaw-roi-6